1.2.2.1/19/A/003
Būvindustrijas un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un produktivitātes apmācību projekts 2
Darba grupa ir apkopojusi iedvesmojošu prakses piemēru kopumu no visas Eiropas
Eiropas Izglītības jomas darba grupa profesionālajai izglītībai un apmācībai (PIA) un zaļās pārejas jautājumos nodrošina tehnisko apmaiņu un ieguldījumu. Savu pilnvaru ietvaros darba grupa ir apkopojusi iedvesmojošu prakses piemēru kopumu no visas Eiropas, kas izklāstīts krājumā “Vocational Education and Training and the Green Transition”.
PIA ir būtiska nozīme, lai palīdzētu jauniešiem un pieaugušajiem attīstīt prasmes, kas ļautu viņiem sekmīgi veidot karjeru un dzīvi. PIA ietver vairākus jaunus vai pastiprinātus virzienus:
• visās programmās arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta transversālām prasmēm zaļās pārkārtošanās īstenošanai un kvalifikācijai;
• spēja pieņemt jaunus mācīšanas un mācīšanās veidus, tostarp jaukta tipa mācīšanos/digitālu mācīšanos, uz projektiem balstītu mācīšanos un mācīšanos, izmantojot spēles;
• vides problēmu risinājumu izstrāde kā daļa no mācību programmas;
• PIA sasaiste ar uzņēmējdarbības idejām, tās inovācijām, tostarp reģionālās attīstības pasākumiem;
• spēja sadarboties ar plašāku ieinteresēto personu loku, lai piesaistītu speciālās zināšanas vides jomā.
Lai nodrošinātu augstu darba efektivitāti un zināšanu attīstību, jāizvēlas piemēroti apmācības pasākumi. Tādēļ šis ir labs veids, kā nodrošināt, ka visi iedzīvotāji iegūst nepieciešamās zināšanas, prasmes, iemaņas un attieksmi, lai tiktu galā ar pārmaiņām, jo tas ir būtiski sociāli taisnīgai ES pārveidošanai, jo arī pārejai uz ekoloģiski ilgtspējīgu, aprites un klimata ziņā neitrālu ekonomiku ir būtiska sociālā, ekonomiskā un nodarbinātības ietekme.
Avots: https://epale.ec.europa.eu/
Mūsdienu dinamiskajā darba vidē darbiniekiem nepārtraukti ir nepieciešamas jaunas kompetences
Intervijā piedalās:
Ina Gudele
Mācību centrs MP
Direktore
Kāda ir Jūsu pieredze mācību industrijā?
Mācību industrijā strādāju jau vairāk kā 16 gadus, sākot strādāt ar studentiem vairākās augstskolās, pakāpeniski sākot strādāt arī ar pieaugušo auditoriju. Jo vairāk strādāju, jo interesantāk kļūst. Strādājot ar dažādu jomu profesionāļiem, paveras plašas iespējas, jo ar katru speciālistu, kuram tu sniedz savas zināšanas, nāk arī jauna pieredze un man ir iespēja mācīties no saviem izglītojamajiem, iepazīstoties ar dažādām biznesa situācijām. Tas mani kā pedagogu stiprina un motivē.
Kādām mācību metodēm dodat priekšroku mācību procesā?
Protams, kvalitatīvas komunikācijas ziņā nekas nevar aizstāt klātienes nodarbības. Tā ir īpaša ķīmija, mijiedarbojoties ar auditoriju. Bet protams, dzīve ievieš savas korekcijas. Jāņem vērā, ka vairākiem uzņēmumiem darbinieki strādā dažādās Latvijas vietās, ne visiem ir iespēja ierasties vienā apmācību vietā, tāpēc ļoti daudz strādāju attālinātā režīmā. Tam ir savi trūkumi un arī vairākas priekšrocības. Tas neatrauj uzņēmuma darbiniekus ilgstoši no darba, ir iespēja piedalīties visu filiāļu darbiniekiem, var izmantot interesantas apmācību metodes, ko piedāvā digitālā vide. Es savās apmācību sesijās izmantoju dažādus digitālos rīkus, kas uzņēmumu darbiniekiem dod papildu zināšanas un pieredzi.
Cik liela nozīme mācībām ir uzņēmumu ikdienas darba procesos?
Mūsdienu darba vide mainās nepārtraukti, tāpēc arī darbiniekiem nepārtraukti ir nepieciešamas papildu zināšanas un jaunas kompetences. Jebkura veida apmācības stiprina uzņēmuma darba kolektīvu, speciālistu kompetenci un padara uzņēmumu stiprāku un konkurētspējīgāku. Katras apmācības rezultātā uzņēmumā rodas jaunas idejas procesu uzlabošanā, kvalitātes pilnveidošanā, jaunu produktu vai pakalpojumu radīšanā. Aizvien lielāku popularitāti iegūst dažādi problēmu risināšanas rīki vai metodes, tiek izzināti jauni ceļi uzņēmuma attīstībai. Katrs speciālists, kas piedalās apmācību grupās, kuras veido dažādu uzņēmumu dalībnieki, atgriežas darba vidē ar jaunām idejām, ko un kā varētu darīt labāk.
Kā vērtējat mākslīgā intelekta iesaisti mācību procesos nākotnē?
Tā ir lieliska lieta! Es jau kādu laiku izmantoju dažādus MI rīkus apmācību plānošanā, materiālu veidošanā un jaunu metožu izmantošanā. Jā kāds domā, ka MI var aizstāt pedagogu, tad tas pilnībā maldās. Tikai pedagogs, atrodoties reālajā apmācību procesa vidē, var izlemt, ko un kādā veidā vajag darīt. Pedagogs uzrauga un vada mācību procesu, diskusijas, jūt auditorijas noskaņojumu un var to mainīt. Tai pašā laikā ir labi izmantot MI ieteikumus, piedāvājumus mācību procesa organizēšanā. Tas ir labs palīgrīks, kāds agrāk un joprojām ir grāmata!
Informācija par dažiem no projekta ietvaros pieejamajiem kursiem