1.2.2.1/19/A/003
Būvindustrijas un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un produktivitātes apmācību projekts 2

Ar BIM meistarklasēm – ātrāk un efektīvāk apgūt BIM ieviešanu savā darbā
Līdz ar 2025. gadā plānoto BIM prasību ieviešanu, ir aktualizējies jautājums par digitālās būvniecības modeļa apgūšanu jomas profesionāļiem. BIM (Būves Informatīvā Modelēšana) ir ēkas fizisko un funkcionālo īpašību digitāls attēlojums, kas izveidots, izmantojot programmatūras rīkus. Arhitekti, inženieri un būvnieki var izmantot šo programmatūru, lai izveidotu ēkas virtuālu modeli, ko var analizēt un modificēt pirms faktiskā būvniecības procesa uzsākšanas.
Līdz ar šī rīka ieviešanu, tiek plānotas BIM meistarklases, kuras piedāvā aizraujošu iespēju būvniecības profesionāļiem būt soli priekšā un uzlabot savas prasmes, mācoties no citiem pieredzējušiem nozares ekspertiem. Šīs nodarbības aptver plašu tēmu loku, tostarp BIM programmatūru, projektu vadību un BIM praktisko pielietojumu reālos scenārijos. Viena no lielākajām BIM priekšrocībām ir tā, ka tas samazina kļūdu skaitu un palielina būvniecības procesa efektivitāti. Izveidojot ēkas virtuālo modeli, būvniecības speciālisti var paredzēt iespējamās problēmas un veikt korekcijas pirms darbu uzsākšanas. Tādējādi var ievērojami ietaupīt izmaksas un panākt efektīvāku būvniecības procesu.
Viens no ievērojamākiem ieguvumiem ir tas, ka profesionāļi var pievērsties BIM aspektiem, kas attiecas tieši uz viņu individuālo darbu, un pielāgot mācības savām konkrētajām vajadzībām. Tas palīdz viņiem mācīties ātrāk un efektīvāk ieviest BIM praksi savā darbā.
Avots: bimsolutions.lv
Mūsu unikalitāte – ļoti augsts mācībspēka iesaistes līmenis

Intervijā piedalās:
Mārtiņš Vecvanags
Biznesa konsultants
Kāda ir jūsu ekspertīze apmācību industrijā?
Es mācu un konsultēju jau kopš 2012.gada, varētu teikt, ka nu jau 11 gadus tas ir vienīgais, ar ko es pelnu savu maizi. Mana pieredze un mana ekspertīze ir pārsvarā vadītāju apmācības un darījuma sarunu mācīšana.
Pie kādām mācību metodēm, galvenokārt, pieturaties mācību procesā?
Man liekas ļoti svarīgi un tas, ar ko es esmu slavens, lai gan daži cilvēki saka, ka ir grūti tas, ka es cenšos cilvēkiem likt domāt, attiecīgi manas metodes ir ļoti augsts iesaistes līmenis. Es daudz mazāk kaut ko stāstu vai runāju, daudz vairāk es lieku darīt pašiem dalībniekiem, līdz ar to, iesaistot viņus visādos veidos gan audiāli, gan vizuāli, gan caur kinestētiku, un, liekot viņiem domāt, diskutēt vienam ar otru, meklēt kaut kādus jaunus risinājumus. Parasti ir ļoti svarīgi apzināties, ka vismaz tajā jomā, kuru es pārstāvu, attiecīgu vadītāja kompetenci, tāda viena pareizā atbilde patiesībā nepastāv. Ja ir atrasts viens veids, kas nosacīti strādā tikai kaut kādā daļā gadījumu, tad nepieciešamas diskusijas un dalībnieku iesaiste, jo tas ir tāds ļoti svarīgs moments, lai panāktu progresu. Protams, ir arī mājasdarbi – dažādi uzdevumi, kas notiek starp sesijām, augstākstāvošo vadītāju iesaiste un tā tālāk. Ja runa ir tieši par to, kas notiek mācību telpā, tad tas ir ļoti, ļoti augsts iesaistes process.
Cik liela nozīme ir mācībām ikdienas darba procesos?
Ja jūs esat vadītājs, patiesībā, vienalga, kādu amatu jūs pārstāvat, tātad esat profesionālis. Ja jūs iedomājaties, analoģiski, ka kāds profesionālis sportā to vien darītu, kā spēlētu, nekad netrenētos, tad, droši vien, jūs neteiktu, ka viņš ir profesionālis, jūs teiktu, ka viņš ir amatieris. Līdz ar to, ja mēs paņemam šo analoģiju, tad vadītājiem mācīties vai nepārtraukti uzlabot savu kompetenci, ir tikpat svarīgi kā profesionāliem sportistiem trenēties vai jebkuras citas jomas profesionāļiem uzlabot sevi. Dzīve iet uz priekšu, lietas mainās, un mēs zinām, ka pasaule ārkārtīgi stipri mainās, tādēļ darīt tā, kā mēs darījām vakar, un cerēt, ka tas ir tikpat labi, kā tas bija vakar, patiesībā ir diezgan muļķīga stratēģija. Es uzskatu, ka mācīšanās ir ikdienas darbs, arī savu prasmju attīstība ir ārkārtīgi svarīga jebkurā profesijā, īpaši uzņēmuma vadītājiem.
Kā uzņēmējiem izvēlēties pareizās apmācības savam personālam?
Manuprāt, uzņēmējiem ir ārkārtīgi svarīgi saprast, kas ir tas, ko viņš grib rezultātā. Vismaz es kā treneris noteikti jautātu, kas ir tas, ko jūs gribat rezultātā, kas ir tas, kas pašlaik nestrādā. Mazāk svarīgi ir tas, lai jūs pasakiet, kādas tēmas jūs gribat mācīties. Man daudz svarīgāk ir saprast, kāda ir problēmas simptomātika. Ja mēs runājam kaut kādās analoģijās, tad līdzīgi, kā tad, ja jūs aizietu pie daktera, jūs teiktu, ka sāp celis, bet jūs nezināt, kāpēc viņš sāp, vai tas ir apsaldēts nervs vai sastiepums. Jūs to sakāt dakterim, lai viņš izvērtē. Rezultātā jūs gribat, lai tas nesāpētu. Ar mācībām ir tieši tāpat. Jums ir jāmēģina saprast, kas nestrādā, un nevis tādā līmenī, kā to remontēt, bet kur ir problēma, un tad jau jārunā ar konsultantiem, mācību speciālistiem un jāmēģina saprast, kā to problēmu risināt.
Parasti, ja mēs runājam par vadītāju kursu, gribat vai negribat – zivs pūst no galvas, līdz ar to, ļoti reti kad kaut ko var izmainīt, mācot tikai vidējā līmeņa vadītājus. Parasti, sākot strādāt ar top vadītājiem, iespējams kaskadējot, sakārtot šīs te lietas vidējā vadītāja līmenī. Jāmācās ir visām struktūrām.
Kā uzņēmējam efektīvi motivēt savus darbiniekus mācību procesam?
Tas ir tāds ļoti smags jautājums, jo ļoti bieži ir tā, ka uzņēmējs pasūta mācības un tad viss notiek tādā zināmā pašplūsmā. Mācību dalībnieki atnāk, jo viņiem liek tur būt, tāpēc ka viņam maksā par to, un tad ir tāda cīņa vienam ar otru. Tas ir ārkārtīgi svarīgi tām lietām, ko jūs gribat, lai iedzīvināt praksē, viņām ir jābūt pieprasītām praksē ikdienā. Tātad jums kā uzņēmējam, kā pasūtītājam nav nekādu cerību saņemt rezultātu, ja jūs paļaujaties, ka viss notiks vienkārši klasē. Pirmkārt, mācību dalībniekiem ir jāiet uz mācībām, saprotot, kāpēc viņiem to vajag, ko viņi ar to darīs, kas ir tā vajadzība vai jaunais līmenis, kas jāsasniedz. Viņiem ir jābūt ļoti lielai skaidrībai, ko viņi meklē mācībās, ar ko viņiem ir jāstrādā praktiskā līmenī. Pēc mācībām jums ir jāsāk pieprasīt no viņiem rezultāts, lai viņi šīs te savas jaunās zināšanas arī tiešām pielieto praksē, nevis vienkārši atgrieztos tādi, kādi bija pirms noticis sagatavošanās darbs. Tas ir ne mazāk svarīgs moments kā tas, kas notiek tajā pašā semināra formātā.
Kā jūs redzat apmācību industriju nākamajos 5-10 gados?
Ja mēs paskatāmies uz pēdējiem trīs gadiem, tad mēs, visticamāk, varētu konstatēt to, ka neviens nevarēja to prognozēt. Man ir mazliet bail domāt par to, kas vēl varētu notikt nākamajos piecos gados.
Viena no tendencēm, kas noteikti ir uz tādu absolūtu palikšanu, tas ir attālinātais formāts vai attālinātā formātā izmantošana kā daļa no mācību procesa, vai nu veidojot daļu sesijas klātienē, daļu sesijas attālināti, vai arī veidojot kopdarbu klasē klātienē. Un tad var būt pievienosies individuālas konsultācijas attālināti. Tātad šis te tāds attālinātais vai hibrīda hibrīda darbs noteikti ir uz palikšanu, un noteikti tas iedzīvosies vēl vairāk un iegūs kaut kādas citas aprises. Ja tiešsaiste agrāk bija tāds uzspiests veids, jo klātienē mācības nedrīkstēja organizēt, tad tagad, protams, ka tas ir jau kā instruments, kā iespēja darīt kaut kādas lietas mazliet elastīgāk. Tā, man liekas, tāda ļoti, ļoti skaidra iezīme, kas parādīsies. Pārējās lietas, es neredzu, ka tās ārkārtīgi būtiski mainīsies.
Būtībā, būs tādas kā izvēles šūpoles – mācīties pašiem vai tomēr pirkt pakalpojumu no ārpuses. Visas šīs tendences, kas ir saistīts ar individuālo kaučingu, mazāk varbūt taisni materiāla pasniegšana, vairāk būs moderētas sesijas vai iesaistošas, diskutējošas sesijas, iekšējo risinājumu radīšana, palīdzot ārējam konsultantam. Tā ir arī tāda tendence, kas drīzāk pēdējos 10-20 gados ir bijusi – mēs ejam arvien tālāk prom no slaidiem un materiāliem, un lekcijām, bet gan virzāmies uz diskusijām un kopdarbu. Tas ir droši vien tas ceļš, tas virziens, kurā pagaidām šī industrija virzīsies!
Informācija par dažiem no projekta ietvaros pieejamajiem kursiem

SIA “Mercuri International”
- Uzņēmuma darbības efektivitātes paaugstināšana
- Vadītāja līdera prasmju pilnveidošana

SIA “Mācību centrs plus”
- Korporatīvās kultūras organizācijā izveide un diagnostika
- Uzņēmuma efektīvas un ilgtspējīgas darbības plānošana un biznesa vadība
- Organizatorisko problēmu risinājums uzņēmumā

SIA “Leilands un putnis”
- Strukturētā pārdošana
- Attiecību veidošana un pārrunas augstas pievienotās vērtības pārdošanas darījumos
- Mūsdienīga efektīva pārdošana. Kompleksā programma uzņēmuma pārdošanas sistēmas formēšanai
Biedrība ” Latvijas Logu un durvju ražotāju asociācija ” turpina īstenot 2.kārtas nodarbināto apmācību projektu ar papildus jaunām apmācību jomām
Biedrība “Latvijas Logu un durvju ražotāju asociācija” (LLDRA) ir uzsākusi nodarbināto apmācību 2. kārtas projektu “Būvindustrijas un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un produktivitātes apmācību projekts 2” (projekts Nr. 1.2.2.1/19/A/003) programmas 1.2.2.1. Atbalsts nodarbināto apmācībām ietvaros.
Projekts tiek īstenots no 2020.gada 20.jūlija līdz 2023.gada 31.decembrim.
Projekta mērķa grupa – komersanti.
ERAF atbalsta intensitāte:
Lielajiem komersantiem: 30-50%
Vidējiem komersantiem: 60%
Mazajiem komersantiem: 70%
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 936 000, no tām plānotais ERAF atbalsts – EUR 800.000. Projekta īstenošanā plānots iesaistīt vismaz 26 komersantus un 402 šajos komersantos nodarbinātās personas.
Projekta papildus apstiprinātās virssaistību finansējuma izmaksas ir EUR 3 146 000, no tām plānotais ERAF atbalsts – EUR 1 200 000. Projekta īstenošanā plānots iesaistīt vismaz 32 komersantus un 495 šajos komersantos nodarbinātās personas.
Projekta mērķis ir būvindustrijas un saistīto atbalstāmo nozaru komersantiem nodrošināt atbalstu nodarbināto prasmju pilnveidošanai, lai komersantos sekmētu tehnoloģisko inovāciju ieviešanu un darbaspēka produktivitātes paaugstināšanu.
Projekta ietvaros atbalstāmās apmācību jomas:
214 Dizains;
345 07 Telemātika un loģistika;
345 20 Projektu vadība;
345 24 Ražošanas inženierzinības un vadība;
44 Fizikālās zinātnes;
46 Matemātika un statistika;
48 482 Datoru lietošana;
48 483 Datorsistēmas, datubāzes un datortīkli;
52 Inženierzinātnes un tehnoloģijas;
54 Ražošana un pārstrāde;
85 Vides aizsardzība;
22 227 Valodas.
Projekta ietvaros papildus iekļautās atbalstāmās apmācību jomas:
341 01 Elektroniskā komercija;
342 01 Mārketings un tirdzniecība;
345 01 Biznesa vadība;
345 04 Kvalitātes nodrošināšana un vadība;
581 Arhitektūra un pilsētu plānošana;
582 Būvniecība un civilā celtniecība.
Būvmateriālu ražošanas un būvniecības nozares komersantu vidū nodarbināto apmācību projekts ir ieguvis lielu popularitāti un atzinību. Biedrība ir uzsākusi sadarbību ar vairākiem kompetences centriem dažādās specializētās jomās:
– pasīvo ēku būvniecībā;
– inovatīvos inženiertehniskos risinājumos ventilācijā un apkurē;
– masīvkoka būvniecībā;
– BIM projektēšanā;
– specifiskos arhitektūras jautājumos.
Sadarbība ar šiem kompetences centriem nodrošina projektam regulāru jaunu komersantu pievienošanos, kā arī jaunu inovatīvu kursu izstrādi. Biedrība sadarbojas arī ar reģionālajiem mācību centriem, tā veicinot ārpus Rīgas darbojošos komersantu iesaisti projektā.
Būvindustrijas un saistīto nozaru komersanti ir laipni aicināti piedalīties nodarbināto kvalifikācijas celšanas pasākumos projekta ietvaros.
Kontaktinformācija:
Ivars Buls
LLDRA valdes priekšsēdētājs
apmacibas@lldra.lv
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta visu projekta norises laiku.
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu apmacibas@lldra.lv
Piesakoties apmācību kursiem vai speciālistu konsultācijām, uzņēmumiem papildus atbalsta pieteikumam ir jāaizpilda un jāiesniedz Digitālā brieduma tests www.gudralatvija.lv
