Būvindustrijas un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/003


Konference DIGI SPĒKS: digitālo prasmju attīstība būvniecības nozarē
Pērn decembrī Kuldīgā norisinājās apjomīga konference DIGI SPĒKS. Tā sniedza praktisku ieskatu digitālo prasmju attīstībā būvniecības nozares uzņēmējdarbībā, kuru vienlaikus papildināja IKT, tūrisma, vieglās rūpniecības un kokrūpniecības nozaru pārstāvji, tostarp uzņēmēji, eksperti, nozaru līderi un citi interesenti. Konferences galvenais rīkotājs bija Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks”.
Konferences laikā uzņēmumu pārstāvji un nozaru eksperti dalījās ar pieredzes un veiksmes stāstiem par rezultātu sasniegšanu, pateicoties digitālo prasmju izmantošanai. Tāpat tā bija iespēja dibināt jaunus kontaktus, veidot sadarbības un satikt daudz iedvesmojošu cilvēku vienuviet. Pasākuma laikā prezentācijas par digitalizāciju bija sagatavojuši: Gvido Grīnbergs no Nodibinājuma “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks”, Pauls Siliņš no RigaTechGirls, Kaspars Rožkalns no SIA “UPB Nams”, Jurģis Kalniņš no SIA „Rietumu būvvadība”, Marija Gordina no MG Digital Fashion Studio, Aleksandrs Bobrovs no SIA “Trempel”, Olavs Rāciņš no Delulu Solutions, Antra Meike no SIA “Hotel Virkas muiža”, Sintija Pusaudze no Liepājas Tūrisma informācijas biroja, Edgars Makarovs no SIA “Kurekss”, Sandis Fogelmanis no SIA “Stiga RM”, Kristaps Freimanis no SIA “TestDevLab” un Agate Ambulte no Digitālo inovāciju parka.
Ekonomikas ministrijas Uzņēmējdarbības atbalsta departamenta direktore Ilze Lore konferences dalībniekus informēja par pieejamo finansiālo atbalstu uzņēmumu digitalizācijai, apmācību kursiem un iespējām saņemt finansējumu no ES atbalsta programmām. Galvenais secinājums – digitālās prasmes vairs nav tikai nākotnes nepieciešamība, bet gan šodienas realitāte. Mūsdienu uzņēmumu konkurētspēja un efektivitāte ir tieši atkarīga no spējām pielāgoties digitālajai videi. Digitalizācija ir nepārtraukts process, kas prasa elastību, zinātkāri un gatavību mācīties.
Avots: vatp.lv
SB UN PARTNERI veiksmes stāsts – digitalizācija vairākkārt palielina uzņēmuma veikumu un sasniedz galvenos mērķus

Intervijā piedalās:
Sabīne Beca
SIA “SB UN PARTNERI”
Dibinātāja, valdes locekle
Kāda ir uzņēmuma SB UN PARTNERI loma būvniecības nozarē?
Uzņēmums SB UN PARTNERI tika dibināts 1994.gadā, pirms 30 gadiem. Koncentrējamies uz logu un durvju furnitūru, jau toreiz to importējām no Vācijas. Apgādājam Latvijas durvju un logu ražotājus un galdniecības, kā arī konsultējam arhitektus, gala patērētājus, būvniekus un ikvienu, kas meklē šādus risinājumus. Mūsu sūtījums: esam sistēmisks piegādātājs, kas piegādā kvalitatīvu preci un risinājumus. Sniedzam arī detalizētu informāciju, kā iestrādāt šos risinājumus, mājaslapā ir pieejami rasējumi, apraksti, kas profesionāļiem ir ļoti būtiski. Turklāt uzskatām, ka ir ļoti svarīgi šo informāciju sniegt tieši latviešu valodā, tādēļ visu detalizēto informāciju tulkojam, lai mūsu galdnieku, logu un durvju ražotāju kompetence celtos, kas ļautu iekarot tirgus ārpus Latvijas.
Kāpēc būvniecības nozarē strādājošajiem ir svarīgi pastāvīgi mācīties?
Jebkurā nozarē notiek nepārtraukta attīstība, realitāte mainās, tādēļ ir jāprot pielāgoties un atrast risinājumus visiem izaicinājumiem. Mainās gan likumdevēja nosacījumi, tirgi, klientu vēlmes un prasības, vide mums apkārt, problēmas un to risinājumi. Visām izmaiņām ir jāiet līdzi, jo īpaši tagad ir jāmācās, ņemot vērā, ka specializēta darbaspēka trūkums ir ne tikai Latvijā, bet visā Eiropā. Mums ir jāmācās saredzēt, kā ar tehnoloģijām var aizstāt roku darbu.
Kādas kompetences ir svarīgākās vadības līmenī?
Būt atvērtiem šiem izaicinājumiem! Vadītājam ar plašu interesi ir svarīgi meklēt, kā risināt izaicinājumus, ar ko saskaramies. Īpaši digitalizācijas jomā – ļoti būtiski, ka pati vadība, uzņēmumu īpašnieki izprot iespējas, ko sniedz jaunās tehnoloģijas, digitalizācija, kur un kā mācīties, kādus procesus var automatizēt, atvieglot, uzlabot, gādāt par transparenci un digitālo projektu menedžmentu. Darbiniekiem ir jāredz, ka vadība izprot un spēj rast risinājumus, kā arī gādāt par tās finansēšanu, jo digitālo risinājumu izdevumi sasniedz jau vismaz trešdaļu no kopējiem uzņēmuma izdevumiem. Nepietiek tikai nopirkt programmu, ir jāfinansē tās atjaunināšana, jāveic datu kopšana. Dati ir vērtīgi, ja programmas ir labas, tas viss prasa finansējumu! Šo tendenci vadītājiem ir svarīgi izprast. Ja vadītājs ir zinošs, tad uzņēmuma gaisotne ir labvēlīga, transparenta, nepiespiesta, un kļūst iespējams veidot veiksmīgas partnerattiecības starp darbinieku un vadību, piesaistot motivētus cilvēkus, kuri jūt, ka viņu darbs un viedoklis rada auglīgu pienesumu uzņēmumā. Lielākā cilvēku motivācija ir just piederības sajūtu, kas ‘step by step’ (angļu val. – soli pa solim) veicina atgriezenisko saiti no darbinieka.
Vēl vadītajam svarīgi ir apmeklēt starptautiskas izstādes Eiropā, ko organizē jomas speciālisti Vācijā, piemēram, ir izstāde FENSTERBAU FRONTALE Nirnbergā vai BAU – pasaulē vadošo arhitektūras, būvmateriālu un būvsistēmu izstāde Minhenē. Izstādes tiek rīkotas arī citur – gan Polijā, gan Turcijā, gan Itālijā. Šādās izstādēs vadītāji, tehnologi un citi darbinieki var redzēt dažādas tendences nozarē.
Kā uzņēmumā tiek ieviestas informācijas tehnoloģijas un kāpēc ir svarīgi tās apgūt?
SB UN PARTNERI digitālā pieredze ir apjomīga, jo jau dibināšanas gadā tika ieviesta uzskaites sistēma jeb ERP, kas toreiz bija latviskota vācu programma. Pirms 20 gadiem tika izveidota interneta vietne sbunpartneri.lv, kas darbojās kā digitālais katalogs, kurā ir pieejams viss sortiments latviešu, krievu un angļu valodās. Šī informācijas vietne sniedz mūsu galdniekiem un logu un durvju ražotājiem iespēju saskaņot pasūtījumus ar saviem klientiem, kā arī darbojas kā mārketinga instruments. Pirms 10 gadiem izveidojām arī pirmo e-veikalu, kuru pagājušajā gadā modernizējām jaunā platformā. Ir svarīgi saprast, ka šie rīki logu un durvju ražotājiem darbojas, kā pasūtīšanas sistēma, kurā viņi reģistrējas, redz savas cenas un visus iepriekšējos pasūtījumus, kas ļauj ērti, ātri un korekti veikt nākamos pasūtījumus. Ar digitalizācijas un automatizācijas procesiem mēs esam spējuši atvieglot darbu gan sev, gan mūsu klientiem, kā arī vairākkārt palielināt darba efektivitāti, vadīt darba apjomu.
Vēl viens izaicinājums, kas gaidāms tuvākajā nākotnē – prasība e-rēķinu izmantošanai starp juridiskām personām un valsts iestādēm visā Eiropas Savienībā (ES), tas tiks organizēts tikai digitāli no sistēmas uz sistēmu, kas veicinās mazāku papīra izmantošanu, kļūdu rašanās samazināšanos. Ražotājiem tas jāņem vērā, jo arī šeit nepieciešama digitalizācija, jo īpaši tādēļ, ka vēl pēcāk tā būs prasība starp juridiskām un fiziskām personām.
Ar šo gadu no pavasara izmantojam arī darbu definēšanas un projektu menedžmenta vadības programmu, kurā visi darbi ir redzami, izsekojami, dažādu nodaļu darbinieki ir informēti par ikmēneša procesiem uzņēmumā. Ļoti bieži uzņēmuma izaugsme tiek kavēta, jo darbinieki nav pietiekami informēti, tādēļ šī platforma sniedz pārskatu, kur, kam, kā, kad un kas ir jādara.
Vēl viens no digitalizācijas ieguvumiem ir spēja kontrolēt uzņēmuma bilanci, jo grāmatveži spēj sniegt datus un jaunākos rādītājus ik mēnesi, jo grāmatvedības galvenais uzdevums nav apmierināt VID, bet gan firmas vadību, ar datiem ziņojot, vai esam uz pareizā ceļa.
Digitalizācija ļauj palielināt uzņēmuma veikumu ar esošo darbinieku skaitu un viņu darbu, sasniedzot galvenos mērķus – nopelnīt un sniegt kvalitatīvus pakalpojumus klientiem, kas labprāt pie mums atgriežas.
Kā Jūs redzat nozares attīstību nākotnē?
Par plašo būvniecības nozari es izteikties nevaru, bet par specifisko nišu, kurā atrodamies – par furnitūras ražošanas nozari, kas skar logu un durvju ražotājus un galdniecības, esmu pārliecināta, ka vēl dziļāk ir jāizprot BIM iespējas, mārketinga instrumenti, mākslīgā intelekta sniegtās iespējas, klimata pārmaiņas, sadarbība ar radnieciskām firmām, komunikācijas spējas visos līmeņos, proaktīvais darbs ar klientiem, reklamācijas menedžments, mājaslapu potenciāls kā nemitīgi augošs informācijas organisms. Šo procesu dziļa izpratne ceļ mūsu profesionalitāti, konkurētspēju ES tirgū. Mēs esam daļa no ES un mājaslapa ir logs, kas paver iespējas plašā tirgū. Nepietiek ar to vien, kas esam izgājuši kursus par digitalizāciju, firmas īpašniekiem un vadībai ir jābūt nemitīgai izpratnei par tās attīstību, kas nepārtraukti ir jāattīsta.
Eiropas Komisijas Atveseļošanas un noturības mehānisma ieviešanas darba grupas eksperts Anatoly Subocs uzsver: “Digitalizācija ir galvenais Eiropas Savienības (ES) ekonomikas izaugsmes virzītājspēks, veicinot konkurētspēju, inovācijas un ilgtspējīgu attīstību. Ar ES atbalstu Latvija investē digitālo prasmju attīstībā un uzņēmumu digitālajā transformācijā, izveidojot Digitālās inovācijas centrus un nodrošinot apmācības iedzīvotājiem un uzņēmumiem.”
Avots: vatp.lv
Informācija par vienu no projektā pieejamajiem kursiem
BIM praktiķis
APMĀCĪBU KURSA SATURS:
• BIM nozīme arhitektūras projektēšanas racionalizācijā;
• BIM programmatūras pamati ArchiCAD programmā;
• Arhitektūras modelēšanas metodes;
• Tekla Structures meistarklase, ieskats 3D modelēšanā un būvkonstrukciju projektēšanā;
• BIM inženiertīklu projektēšana – AVK, UK vai EL, ESS;
• BIM metodes inženiertīklu projektēšanas efektivitātes, kvalitātes un integrācijas uzlabošanai;
• BIM integrācija ar CADMATIC programmatūru elektroapgādes un elektronisko sakaru sistēmu projektēšanā;
• DIALux imports/eksports, produktu modeļi un datubāzes lielapjoma izmaiņām;
• ESS sadaļas un UATS simbolu ievietošana un struktūrshēmu ģenerēšana;
• AVK, UK projektēšana;
• BIM projektu koordinēšanas plāni, procesu koordinēšana un uzdevumu izpilde;
• 4D un 5D BIM koncepcijas, terminoloģija, ieguvumi, prasmes.
LATVIJAS LOGU UN DURVJU RAŽOTĀJU ASOCIĀCIJA
Piedāvā apmācību projektu
“Būvindustrijas un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts”
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/003
Projekta īstenošana līdz 2026.gada 30.jūnijam
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta līdz 2026.gada 30.aprīlim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu apmacibas@lldra.lv
Projekta investīcijas mērķis ir nodrošināt Latvijas Republikā reģistrētus sīkos (mikro), mazos, vidējos un lielos komersantus ar digitālajām, robotizācijas un automatizācijas pamatprasmēm, digitālo pārveidi un digitālajām inovācijām, tai skaitā prasmēm, kas sekmētu eksporta veicināšanu, augsta līmeņa digitālās pārvaldības pamatprasmēm uzņēmumu vadības līmenī un prasmēm digitālo tehnoloģiju izmantošanai dažādos uzņēmējdarbības procesos.
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansiālu atbalstu.
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 134 000, t.sk. plānotais Atveseļošanas fonda atbalsts – EUR 567 000.
Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus.
Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.